Nie chodzi tylko o to, jak mocno wciskasz pedał gazu, ale jak dobrze wrzucasz biegi. Każdy dobry kierowca o tym wie, więc zapomnij o klikaniu butem w górę i w dół, kluczem do płynnej i dynamicznej jazdy jest ruszanie i ruszanie na pierwszym biegu oraz zmiana biegów z wyczuciem.
W większości motocykli napotkasz sekwencyjną skrzynię biegów, co oznacza, że nie możesz po prostu wrzucić drugiego biegu z piątego, ale musisz uczciwie przejść przez wszystkie biegi. Układ jest zwykle klasyczny - jeden w dół, reszta w górę. Pomiędzy jedynką a dwójką znajduje się pozycja neutralna, więc jeśli nie jesteś pewien, co masz pod butem, zawsze możesz lekko pociągnąć i znaleźć zielone światło z literą N.
Chcesz zmieniać biegi jak profesjonalista?
Wrzuć pierwszy bieg i ruszaj. Wciśnij sprzęgło, wrzuć pierwszy bieg, lekko dodaj gazu, powoli puszczając sprzęgło. Zbyt szybkie puszczenie sprzęgła może spowodować, że samochód ugryzie lub wystrzeli jak rozpędzony byk. Zmieniaj biegi energicznie, ale z wyczuciem - to Twoja dziewczyna i zasługuje na to, by o nią dbać! Wciśnij przepustnicę, zwolnij na chwilę, wciśnij sprzęgło i zwiększ obroty. Gdy musisz zahamować silnikiem i zredukować bieg (np. przed zakrętem), wrzuć niższy bieg i nie zapomnij o przepustnicy pośredniej. Na mokrej nawierzchni opłaca się być romantykiem i jechać powoli, aby nie zostać przejechanym.
Wielu motocyklistów popełnia niepotrzebne błędy przy zmianie biegów, przez co cierpi nie tylko ich styl jazdy, ale przede wszystkim jednoślady. Koniec z biegami bez sprzęgła, chyba że masz quickshifter, to z czasem wyszczerbisz skrzynię biegów. Zdarza się również, że wrzucasz bieg neutralny zamiast drugiego, wymaga to praktyki i wyczucia. Brutalne zrzucenie biegu można rozpoznać po tym, jak motocykl szarpie, a tylne koło może podskakiwać. A kiedy silnik jęczy, obroty idą w górę, ale mocy nigdzie nie można znaleźć, należy zmienić bieg na wyższy, aby nie ciągnąć zbyt długo na jednym biegu.
Wskazówki dotyczące płynnej jazdy
Koncentracja. Ma to zawsze na celu utrzymanie płynnej zmiany biegów, w przeciwnym razie panuje chaos. Wyczuj silnik, wsłuchaj się w jego wyjątkowy dźwięk, zwiększ obroty i obserwuj reakcję maszyny. Ćwicz przepustnicę pośrednią, aby poprawić kontrolę nad redukcją biegów i nie bój się zmieniać biegu na niższy. Rób to delikatnie, aby uniknąć poślizgu. Prawidłowa zmiana biegów na motocyklu to sztuka. Pokaż, że Twój motocykl jest godny Twojego artystycznego stylu zmiany biegów i warcz swobodnie na każdym zakręcie i wzniesieniu.
Autor artykułu: Jana Prnková