Czy wiesz, że trzy najczęstsze przyczyny wypadków motocyklowych to jazda, wyprzedzanie i prędkość? Tak wynika z wieloletnich badań, w których obliczono wzrost liczby wypadków z udziałem motocyklistów. Wszystkie te trzy przyczyny można znacznie wyeliminować i uniknąć wypadków, jeśli skupisz się na patrzeniu we właściwym kierunku. Dzieje się tak, ponieważ wielu motocyklistów popełnia w kółko ten sam błąd - kierując wzrok nie dalej niż dwa metry przed siebie, podczas gdy prawidłowo motocykliści powinni skupiać wzrok na całym otaczającym ich obszarze, aby mieć więcej czasu na reakcję na jakikolwiek problem. Może to być nietypowa akcja na drodze, wypadek, korek i inne sytuacje, w których trzeba mieć doskonałą widoczność.
Ważne jest również, aby śledzić profil drogi, w którym kierunku prowadzą drzewa lub barierki bezpieczeństwa, gdzie mogą znajdować się niebezpieczne wyboje - pozwoli to uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki w postaci nieoczekiwanego zakrętu, który może być dość ostry, krótki lub jakkolwiek nieprzyjemny, jeśli motocyklista nie jest przygotowany. Na specjalistycznych kursach można nauczyć się idealnego wchodzenia w zakręty. Chodzi o odpowiednią prędkość najazdu i skierowanie motocykla w stronę wierzchołka zakrętu. Tutaj najważniejszą rzeczą jest znalezienie punktu hamowania lub skrętu i peryferyjne śledzenie go. Nie oznacza to, że należy się na nim skupić i zablokować wszystko inne, ale trzeba tam patrzeć i wiedzieć, gdzie skierować motocykl.
Podstawowa lekcja o wierzchołku zakrętu
Jestem pewien, że to wiesz, ale nie zaszkodzi sobie przypomnieć. Ogólna zasada jest taka, że kierowca musi skupić wzrok na wierzchołku (wierzchołku zakrętu), przenieść ciężar ciała do wewnątrz i skierować motocykl w zakręt. W pierwszej jednej trzeciej dodaj gazu, aby prawidłowo rozłożyć ciężar i ustabilizować motocykl. Gdy upewnisz się, że motocykl jest skierowany tam, gdzie chcesz, obserwuj wyjście z zakrętu i płynnie dodaj gazu. Twój wzrok powinien poruszać się do przodu szybciej niż motocykl. Nie przyspieszaj, jeśli nie masz pewności, że nie będziesz musiał ponownie zwolnić. Może to spowodować wycofanie się z zakrętu. Jeśli przesadnie skupisz się na jakimś punkcie na początku, nie panikuj, tylko spróbuj spojrzeć w jego głąb. Właściwa perspektywa może wiele uratować.
W sytuacjach kryzysowych zdecydowanie powinieneś mieć oko na okoliczne drzewa i rowy, aby również w nich nie skończyć. Nie jest to łatwe, ale przy odpowiednim treningu można się tego nauczyć. Początkowo może powstrzymywać cię strach przed oderwaniem wzroku od przeszkody i spojrzeniem dalej, ale jeśli się tego nauczysz, znajdziesz wyjście z sytuacji. Nie bój się i zaufaj swojej maszynie, opony utrzymają motocykl nawet na bardziej stromym wzniesieniu. Najważniejsze jest, aby utrzymywać maszynę w dobrym stanie, mieć dobrej jakości i nowoczesne opony oraz funkcjonalną odzież ochronną, która utrzyma cię w razie przypadkowego upadku i kontaktu z asfaltem i ostrymi przedmiotami na drodze.
Motocyklowe poduszki powietrzne: