Masz dość podróżowania jak samotny wilk błąkający się po drogach? Tęsknisz za partnerem na weekendową przejażdżkę i bezalkoholowe piwo? Spróbuj jazdy w grupie! To maksymalna frajda i sprawi, że będziesz chciał wyjść z domu, nawet jeśli wolisz wylegiwać się na kanapie. Z drugiej strony, trzeba pomyśleć o bezpieczeństwie, koordynacji, komunikacji, dyscyplinie i trzymać się niepisanych zasad, które gwarantują prawidłową jazdę w grupie.
Plan i przygotowanie
O ile nie otrzymasz telefonu z informacją, gdzie masz jechać, kiedy wyjechać, jak długa będzie trasa, musisz zaplanować wszystkie te kroki. Ustal trasę, przystanki, miejsce docelowe, zasady w postaci ograniczeń prędkości i sygnalizacji na drodze oraz formację jazdy. Równie ważne jest ustalenie ról w grupie. Oznacza to określenie pierwszego kierowcy, lidera grupy i kierowcy zamykającego. Pierwszy w kolejce jest najwolniejszy i należy przestrzegać jego ograniczeń prędkości. Nie ma potrzeby wykonywania manewrów, do których po prostu nie czujesz się na siłach. Lider jest zwykle odpowiedzialny za nawigację, ogólne tempo, a ostatni motocyklista na mecie kontroluje sytuację, obserwuje grupę pod kątem problemów i trzyma się razem. Podczas wspólnej jazdy nigdy nie ma wyścigu!
Nie wolno zapominać o bezpiecznej odległości. Zawodnicy powinni mieć między sobą wystarczające odstępy, a grupa kolarzy powinna wykorzystywać całą szerokość swojego pasa ruchu. Kluczowa jest również odpowiednia formacja. Zalecana jest formacja na przemian, w której kierowcy są najczęściej rozmieszczeni w odstępach. Formacja ta zapewnia doskonałą widoczność dla wszystkich motocyklistów. Inną formacją jest pojedyncza linia, w której zaleca się poruszanie się w jednej linii z wystarczającymi odstępami między kierowcami na wąskim i bezpiecznym odcinku. W przypadku dużej grupy kolarzy można się nawet rozdzielić, jeśli wszyscy znają trasę i linię mety i nie ma ryzyka komplikacji.
To, o czym należy pomyśleć, to komunikacja. Służą do tego sygnały ręczne do informowania o zmianach kierunku, postojach, zagrożeniach i innych instrukcjach lub bardziej nowoczesny gadżet, jakim jest interkom. Interkomy są łatwe do zamontowania w kaskach, a dzięki ciekawym funkcjom nie przegapisz żadnych nowych informacji ze świata - po prostu będziesz online i będziesz mieć oko na to, co się dzieje, nawet na większe odległości. Interkomy można kupić online i w sklepie w różnych kategoriach cenowych, dużą zaletą jest możliwość łączenia różnych modeli, a na koniec zaskoczy nas łatwość obsługi i instalacji.
Jak reagować na problemy
Jazda w grupie to świetna zabawa, ale zdarzają się też mniej przyjemne sytuacje, takie jak awaria roweru lub zagubienie rowerzysty. W obu przypadkach dobrze jest mieć wokół siebie entuzjastycznych, doświadczonych rowerzystów, którzy chętnie pomogą rozwiązać problemy techniczne. W przypadku zagubienia rowerzysty, powinieneś mieć w grupie ustaloną procedurę, jak sobie z tym poradzić - co powiesz na zatrzymanie się w najbliższym punkcie, czekanie lub użycie interkomu? Jeśli chcesz czuć się bezpiecznie i komfortowo na drodze, trzymaj się podstawowych zasad. Pierwszą z nich jest przewidywalność. Oznacza to unikanie nagłych manewrów, które mogą zaskoczyć innych członków grupy. Respektuj innych użytkowników dróg.
Chociaż jazda w grupie może sprawiać wrażenie przewagi na drodze, nie oznacza to łamania przepisów ruchu drogowego i niewłaściwego zachowania wobec innych kierowców, pieszych, rowerzystów i motocyklistów. Rób regularne postoje. To świetny sposób na relaks z innymi, uzupełnienie paliwa, odświeżenie się lub po prostu ocenę postępów w dotychczasowej podróży.
Jeśli jeździsz z tą samą grupą więcej niż raz, wkrótce poczujesz się komfortowo i przyzwyczaisz się do sygnałów i potrzeb innych rowerzystów. Przekonasz się, że jazda w grupie ma coś do rzeczy i będzie sprawiać Ci przyjemność! Wypróbuj jedną z tras moto, które entuzjaści MotoZem przetestowali dla Ciebie na własnych oponach i mogą z czystym sumieniem polecić. Dużo zobaczysz, dużo posmakujesz i będziesz miał świetną wycieczkę. To kiedy się wybierasz?
W drogę: