Zimowanie motocykla

24. 10. 2022

czas odczytu: 9 min.

Masz za sobą sezon pełen niezliczonych kilometrów, wspomnień, doświadczeń i przygód? W pełni cieszyłeś się sezonem i przejechałeś zaplanowane i nieplanowane trasy? Twoja jednośladowa piękność zasługuje zatem na niezbędną pielęgnację w postaci idealnego zimowania.


Właściwe zimowanie ma swoje własne zasady, które z przyjemnością Ci przedstawimy. Zależy na tym, aby Twoja maszyna była w najlepszym stanie, a następny sezon przyniesie Ci tylko radość i doskonałą przyjemność z jazdy. Przedstawimy Ci poszczególne kroki, które powinieneś podjąć i nie lekceważyć tak ułożenia swojego motocykla na zimowy sen.

 

Mycie i konserwacja

Podstawowym krokiem jest przede wszystkim dokładne umycie wodą z dodatkiem detergentów i jego prawidłowe osuszenie. Następnie należy nasmarować wszystkie ruchome części, zaczynając od łańcucha. Zalecamy zwrócić szczególną uwagę na łańcuch. Przede wszystkim ostrożnie usunąć smar i dokładnie wysuszyć, aby zapobiec przywieraniu lub rdzewieniu.

Zwróć szczególną uwagę na łożyska, cięgna i dźwignie. Konserwacja za pomocą oleju silikonowego na pewno im się przyda. Jeśli Twój sprzęt jest ozdobiony częściami chromowanymi, zalecamy ich pielęgnację odpowiednim preparatem specjalnie do tego celu przeznaczonym. Utrzymiesz w ten sposób wysoki połysk i doskonałą powierzchnię przez długi czas.


Zalecamy również pielęgnację lakieru wysokiej jakości pastą polerującą i nie zapominać również o ochronie skórzanych części - siodła, kufrów, rolek. Jeśli istnieje ryzyko pojawienia się gryzoni w pobliżu motocykla, zdejmij skórzane części i przechowuj je w bezpieczniejszym miejscu na następny sezon.


Akumulator

Jedną z najbardziej delikatnych i wrażliwych na konserwację części motocykla jest akumulator. Najlepszym miejscem do przechowywania akumulatorów jest suche pomieszczenie o stałej temperaturze około 10 ° C. Jeśli masz takie warunki w garażu, możesz zostawić akumulator w motocyklu, wystarczy go tylko odłączyć. Jeśli w garażu marznie, należy wyjąć akumulator z motocykla i przechowywać go w bardziej odpowiednim miejscu.

W przypadku akumulatorów z elektrolitem należy sprawdzić i uzupełnić elektrolit. W przypadku bezobsługowych, np. akumulatorów żelowych, należy zapewnić sporadyczne rozładowanie, a następnie ładowanie lub podłączyć je do pulsacyjnego źródła zasilania. Należy używać tylko ładowarek przeznaczonych do danego typu baterii. Niewłaściwy typ ładowarki może zniszczyć akumulator!

 

Opony

Najlepszym sposobem przechowywania opon jest unikanie ich kontaktu z podłożem. To rozwiązanie zapewnia centralny stojak lub połączenie stojaka przedniego i tylnego, gdy cały motocykl jest podnoszony nad ziemię (odciążony), a opona nie dotyka podłogi. Istnieje kilka sposobów na postawienie motocykla na stojaku - od podłożenia osi kół, przez centralne mocowanie stojaka, aż po stojaki włożone w szyję kierownicy. Stojaki umożliwiają również wygodną obsługę motocykla w sezonie.

Zabezpieczenie

Zimą motocykl zwykle pozostaje bez opieki przez dłuższy czas, dlatego zalecamy odpowiednie zabezpieczenie łańcuchem, blokadą tarczy itp. Nawet skuteczny alarm może odstraszyć niektórych złodziei.

 

Ciecze i płyny

Nie zapomnij sprawdzić poziom oleju. Jeśli musisz go wymienić, zrób to przed zimą. Zwiększenie kwasowości wraz z nagromadzaniem niewielkich zanieczyszczeń nie sprzyja silnikowi podczas stania przez dłuższy okres czasu. Zatankuj przed zimą zbiornik po brzegi, najlepiej benzyną 100 oktanową. Zapobiegnie to kondensacji wilgoci na ściankach zbiornika i jego korozji. A dlaczego najdroższa benzyna? Ponieważ do benzyny o liczbie oktanowej 98 lub więcej, nie dodaje się biokomponentów, które powodują uwodnienie i degradację benzyny. Aby ustabilizować paliwo o niższej liczbie oktanowej, można również wlać do zbiornika stabilizator paliwa.


Kolejnym naprawdę ważnym krokiem jest spuszczenie pozostałej benzyny z gaźnika i zatrzymanie dopływu paliwa. Spowoduje to, że benzyna nie wyparuje z gaźnika i nie pozostaną żadne resztki i osady, które mogłyby zatkać gaźnik.

Należy również pomyśleć o układzie chłodzenia motocykla. Jeśli nie zajmiesz się płynem chłodzącym albo używasz wody, istnieje ryzyko, że obwód chłodzący zamarznie. Może to spowodować niewielkie wycieki, pęknięcia węży, ale także pęknięcie chłodnicy lub nawet bloku silnika.

Pokrowce

Po zakończeniu przygotowań do zimy gdy już jest motocykl czysty, nasmarowany, zatankowany i ustawiony, następuje jego zakrycie. Zalecamy oddychające pokrowce przeznaczone do użytku wewnętrznego.

Jeśli używasz pokrowce do użytku zewnętrznego, pokrowce gumowe lub plastikowe, możesz doświadczyć nieprzyjemnych niespodzianek w postaci pleśni, plam rdzy lub utlenionych styków okablowania na wiosnę z powodu kondensacji wilgoci pod pokrowcem.



merka.jpg
merka.jpg bat.jpg cisteni.jpg kuze.jpg olej.jpg sprej.jpg zamek.jpg

 

Udostępnij

Wyślij artykuł pocztą elektroniczną

Ta strona jest chroniona za pomocą reCAPTCHA. Polityka prywatności Google, warunki umowne.

Cookies

MotoZem i partnerzy potrzebują Twojej porozumienie wykorzystania poszczególnych danych, aby między innymi mogły wyświetlać Ci informacje związane z Twoimi zainteresowaniami. Wyrażasz zgodę, klikając pole „OK”.

Ustawienia OK

Możesz odmówić zgody tutaj.

Ustawienia plików cookie

Tutaj masz możliwość dostosowania plików cookie według kategorii, zgodnie z własnymi preferencjami.

MotoZem i partnerzy potrzebują Twojej porozumienie wykorzystania poszczególnych danych, aby między innymi mogły wyświetlać Ci informacje związane z Twoimi zainteresowaniami.