Pokonywanie zakrętów jest często określane jako najtrudniejsza część jazdy motocyklem. I rzeczywiście tak jest, ponieważ zakręty trzeba pokonywać z respektem. Dzięki odpowiedniej technice, prędkości i bezpieczeństwu można osiągnąć idealny ślad i opanować różne rodzaje zakrętów jak prawdziwy profesjonalny kierowca.
Pamiętaj o prawidłowym wykonaniu skrętu. W zakręt w prawo należy wchodzić od linii środkowej, a w zakręt w lewo od prawej krawędzi pasa ruchu. Przed wejściem w zakręt utrzymuj ciało w prawidłowej pozycji, tak aby było ustawione pod kątem do wewnętrznej strony zakrętu. Pomoże to w utrzymaniu wewnętrznego kolana skierowanego na zewnątrz i zewnętrznej nogi mocno naciskającej na zbiornik. Ważne jest również ćwiczenie odpowiedniej prędkości. Podsterowność i hamowanie silnikiem działają świetnie. Unikaj hamowania podczas pokonywania zakrętów, ponieważ może to spowodować zjechanie z trasy.
Wejście w zakręt
Podczas wchodzenia w zakręt ważne jest również utrzymanie prawidłowego wzroku. Ponownie, tam gdzie patrzysz, tam jedziesz. Skoncentruj się więc na punkcie przed sobą, nie spiesząc się z zakrętem. Jeśli skręcisz nieco później, zakręt nie spowoduje, że wjedziesz pod nadjeżdżający pojazd. Idealny tor jazdy zwykle zaczyna się przy zewnętrznej krawędzi zakrętu, przechodzi przez wierzchołek przy wewnętrznej i kończy się przy zewnętrznej krawędzi. W przypadku trudniejszych zakrętów lub serpentyn, dobrym pomysłem jest podzielenie zakrętu na mniejsze sekcje i dostosowanie toru jazdy w razie potrzeby. Ponownie, po prostu ćwicz to i ćwicz na różnych rodzajach zakrętów. Ale jeśli zbyt szybko dodasz gazu, motocykl wyrzuci cię w nadjeżdżający ruch lub prosto z drogi. Wskazówka: nie dodawaj gazu, jeśli nie widzisz końca zakrętu.
Przechodzenie przez zakręt
Pamiętaj o wypróbowanej i przetestowanej zasadzie „tam, gdzie nie widzę, nie jadę”, szczególnie na nieznanych drogach. Jeśli nie widzisz końca zakrętu, nie jedź zbyt szybko. Nie wiesz, co napotkasz, jak wygląda zakręt i czy są na nim jakieś przeszkody. Pomyśl o swojej równowadze. Gwałtowne ruchy mogą niepotrzebnie wpłynąć na stabilność. Jeśli zaskoczy Cię zamknięcie zakrętu, zachowaj spokój, pochyl motocykl jeszcze bardziej i spróbuj przejechać dalej. Jeśli jednak motocykl miałby się położyć, pozwól mu ześlizgnąć się po drodze. Rozluźnij ciało i mięśnie, unikaj hamowania rękoma przy upadku lub wstawania, to tylko przyniesie niepotrzebne dalsze obrażenia. Po pokonaniu zakrętu zacznij dodawać gazu, a motocykl wyprostuje się i będziesz mógł zaliczyć kolejny udany zakręt.
Co jeszcze może pomóc w pokonywaniu zakrętów? Regularny trening i praktyka, obserwowanie otoczenia, nie tylko drogi, ale także innych uczestników ruchu, oraz analizowanie swojej jazdy w celu poprawy. To może zadziałać świetnie, tylko trzeba nad tym uczciwie regularnie pracować i postawić na wewnętrzny spokój, opanowanie i koncentrację.